wtorek, 20 maja 2014

Cykoria z miodem i cytryną w dwóch odsłonach

     Jakieś półtora miesiąca temu poczułam tęsknotę za cykorią. Nie mogłam jej nigdzie dostać, w końcu o sprawie zapomniałam, aż ostatnio trafiłam na nią w pewnym markecie i pragnienie odżyło. Kupiłam cztery sztuki i przyrządziłam je tak, jak lubię - z miodem i cytryną. Surowa cykoria jest bardzo chrupiąca, lecz gorzka i nie odważyłam się jeszcze nigdy na sałatkę z niej.  Duszona w miodzie staje się miękka, delikatna i zupełnie pozbawiona goryczy, ale z wyczuwalnym kapustnym posmakiem. 
W takiej postaci stanowi świetny dodatek do delikatnych mięs - drobiu, królika i ryb, dlatego najpierw podałam ją z tilapią, a następnego dnia z piersią z kurczaka. 

     Ochota na cykorię wcale mi nie przeszła, bo jak wiadomo apetyt rośnie w miarę jedzenia. Niech no tylko znowu wpadnie w moje ręce...



CYKORIA Z MIODEM I CYTRYNĄ


4 cykorie, 2 łyżki miodu, sok z połowy cytryny, 100 ml wody, sól, pieprz


Cykorie myjemy, zdejmujemy przywiędłe liście, jeśli takowe są na wierzchu i kroimy w ćwiartki. 

W szerokim rondlu lub garnku z pokrywką rozpuszczamy masło z oliwą. Chwilę obsmażamy na nim cykorie.

Dodajemy miód i obtaczamy w nim ćwiartki kapustek. 

Następnie zalewamy je wodą i przykrywamy. Dusimy ok. 15 minut, jeśli chcemy mieć sos, np. do polania puree lub dusimy minut 10, a przez kolejne 5 odparowujemy nadmiar płynu, gotując bez przykrycia na dużym ogniu. 

Na koniec dodajemy sok z cytryny i posiekane listki rozmarynu, doprawiamy solą i pieprzem. Pieprzu dodaję sporo, bo świetnie przełamuje słodycz miodu. 



Miodowo-cytrynową cykorię podałam do tilapii przyprawionej solą, pieprzem, rozmarynem oraz sokiem z cytryny i oraz do piersi z kurczaka. Rybę i kurczaka smażyłam na patelni grillowej. 
Wtedy, kiedy nie mogłam dostać cykorii, chciałam zjeść ją z łososiem, o czym pisałam tutaj.

Uzupełnieniem mogą być ugotowane w całości młode ziemniaczki lub puree ziemniaczane, które można polać sosem. Moje było takie żółte dzięki kurkumie, prozdrowotnemu dodatkowi dla Pana D.  (obniża ciśnienie).




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz